Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników?

Pomyśl o swojej pracy, związku, przyjaciołach… – przypomnij sobie momenty, kiedy nie mogłeś zaufać szefowi, współpracownikom, partnerowi czy przyjacielowi. A może, mimo Twoich starań, to ta druga osoba nie była gotowa, żeby obdarzyć Cię zaufaniem? Co czułeś w takich sytuacjach? Frustrację, lęk, obniżenie jakości relacji, motywacji do działania i współpracy?

Dotychczasowe zarządzanie, metodą kija, w stosunku do pracowników wiedzy i ludzi kreatywnych przestało się sprawdzać. Jeśli chcesz rozwinąć w swoich pracownikach kreatywność, zaangażowanie, otwartość na zmiany, dbałość o powierzone zadania, uczciwość, elastyczność w myśleniu – musisz stworzyć im warunki do pracy oparte na wysokim zaufaniu i dobrej atmosferze. Stres, nadmierna kontrola, częsta ingerencja w zadania i nieufność wobec kompetencji pracownika, skutkuje znacznym ograniczeniem potrzeby zmiany i kreatywności – żeby stworzyć innowacyjną firmę, musisz zaszczepić w swoich pracownikach otwartość w myśleniu – kreuj kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu.

Jako manager możesz promować w firmie modele zachowań, które zachęcają pracowników do brania odpowiedzialności za własne działania.

Tak buduje się zaangażowanie, które jest efektem obdarzenia pracowników zaufaniem. „Jeśli chcesz wiedzieć jakie wyniki Twoja firma osiągnie za rok, zmierz zaangażowanie pracowników już dziś.” Halley Bock, Fierce, Inc.

Zaufanie to nowy warunek do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, biorąc pod uwagę otoczenie wewnętrzne jak i zewnętrzne firmy. Brak zaufania wśród klientów, wpływa na reputację marki, a co za tym idzie na wyniki i kondycję finansową firmy. Jeśli chcesz dokonać zakupu, mając do dyspozycji ten sam produkt, w dwóch różnych sklepach online, w takiej samej cenie, wybierzesz ten, któremu zaufało więcej kupujących.

Możesz mieć obawy obdarzenia swoich pracowników zaufaniem – jednakże znacznie większe ryzyko wiąże się z sytuacją braku zaufania. Koszty braku zaufania mogą być sporym zagrożeniem dla firmy. Są to koszty związane z nadmierną kontrolą, biurokracją, zmniejszeniem efektywności, redukcją zatrudnienia, rotacją pracowników, sporami pracowników, spadkiem jakości pracy, brakiem zaangażowania, brakiem dobrych zmian i innowacji, marnowaniem zasobów i okazji do efektywnego działania. Pracownicy wiedzy i ludzie kreatywni, jeżeli nie zostaną obdarzeni zaufaniem, szybko zmarnują swój potencjał, ograniczą się jedynie do tego co konieczne, bez zaangażowania w pełnione obowiązki, bez kreacji zmian, a w dłuższej perspektywie czasu, pomyślą o zmianie firmy, na taką, którą stworzy im warunki do rozwoju.

Brak zaufania do pracowników może skutkować ich odejściem z pracy.

Istnieją firmy, które mierzą poziom zaufania w firmie (prowadząc badania wśród pracowników), zestawiając je z wynikami finansowymi jakie firma osiąga w danym czasie. Widoczna jest zależność, między lepszymi wynikami finansowymi firmy, a większym poziomem zaufania pracowników do zarządu, wizji, strategii firmy oraz kadry kierowniczej w danym okresie czasu.

Zaangażowani pracownicy to siła napędowa każdej organizacji osiągającej sukcesy na rynku.

O zaangażowanych pracownikach mówimy wtedy gdy są oni mocno związani z firmą. Współdzielą oni wizję pracodawcy, ufają kierownictwu, angażując się w osiąganie celów firmy, często wykraczając poza przyjęte schematy. Pracownicy Ci są obdarzeni zaufaniem przez pracodawcę. Cenią komfort pracy jaki stworzył dla nich pracodawca, dzięki czemu kreują pozytywny PR na zewnątrz firmy – chętnie dzielą się dobrymi wrażeniami ze swoją rodziną czy znajomymi.

Managerowie – pamiętajcie, by ufać, budować zaufanie i nie niszczyć istniejącego.

 

A jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie swojego zespołu z moją pomocą – skontaktuj się ze mną i zapytaj o dostępne terminy.

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Wózek sklepowy
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakypy
0