Jak awansować (nawet w dobie kryzysu)?

Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego jedni osiągają zdumiewające wyniki w pracy, szybko awansują, ich kariera jest godna podziwu i wszystko idzie im łatwo?

Czy myślałeś wtedy, że mają znajomości lub szczęście? Czy sądziłeś, że niektórym jest to pisane, a sukces nie zależy do końca od Ciebie?

 

Czy zanim awansowali, mieli reputację osób potrafiących rozwiązywać małe problemy? To powód, dla którego awansowali. Kiedy dobrze to robili, dostali szansę rozwiązania większych problemów = większą odpowiedzialność, lepsze stanowisko, lepszą pensję itd.

Jeśli boisz się rozwiązywać problemy, nie chcesz wziąć za nie odpowiedzialności, zatrzymujesz się. Nie rozwijasz. Biernie pracujesz, nie angażując się w życie firmy. Chcesz to zmienić?

 

  • Wykorzystaj swój potencjał i kreatywność – jest w każdej osobie, wystarczy go odpowiednio stymulować
  • Pamiętaj, że posiadasz zdolność rozwiązania każdego problemu!
  • Rozwijaj zdolność podejmowania decyzji, ponieważ:

Problemy rozwiązuje się na każdym stanowisku, a im lepiej to robisz, tym większe sukcesy będziesz osiągać, tym wyższe stanowisko będziesz zajmować.

 

Kto więc awansuje? Ten, kto lepiej rozwiązuje problemy.

 

Jeśli tego nie robisz/nie potrafisz (a każdy potrafi tylko o tym nie wie lub nie chce wiedzieć) – nie ruszysz z miejsca.

Jak więc robić to lepiej? Czytając ten artykuł dowiesz się jakie metody kreatywnego myślenia wykorzystują geniusze i jak podejmują decyzje, by stać się liderami.

 

Kreatywne myślenie można rozwijać, jeśli chcesz to zrobić:

  • Miej jasność – celów (co chcesz osiągnąć), problemu (co jest przeszkodą w osiągnięciu Twojego celu), trudności (na czym polegają), wyniku (jaką masz wizję efektu działań) – jasność to 80% sukcesu – musisz precyzyjnie określić  WYZWANIE – im bardziej będzie dla Ciebie jasne, tym więcej dobrych pomysłów rozwiązania przyjdzie Ci do głowy
  • Skoncentruj się– na jednym problemie i nie rozpraszaj się. Wielozadaniowość polega na rozwiązywaniu wielu problemów w jednym dniu, nie w jednym czasie.
  • Otwórz swój umysł– bądź elastyczny, dostosuj się do sytuacji, czasu, miejsca. Musisz umieć przyznać, że coś jest nieskuteczne i zacząć szukać nowego sposobu – nie bój się przyznać, że obrana droga nie jest właściwa, pomyśl inaczej, poszukaj innych pomysłów. Jeżeli idzie coś nie tak jak powinno, po prostu poszukaj innej drogi.

 

Co stymuluje kreatywne myślenie?

  • Pożądanie– im bardziej czegoś chcesz i bardziej tego pożądasz, myślisz o tym, planujesz to, wyobrażasz sobie korzyści związane z rozwiązaniem problemu/osiągnięciem celu, tym więcej powera do działania dostajesz od mózgu.
  • Palące problemy /przeszkody– im bardziej palący jest problem i im więcej włożysz wysiłku w jego rozwiązanie, tym bardziej twórcze będą Twoje pomysły i działania
  • Konkretne, prowokacyjne pytania– stymulują powstawanie kreatywnych reakcji – np. Co zamierzasz zrobić?
  • Przedstaw własnej podświadomości swój problem przed zaśnięciem i czekaj na rozwiązanie – będziesz zdziwiony jak dobre pomysły przyjdą Ci rano do głowy!

 

Techniki kreatywnego myślenia i podejmowania właściwych decyzji:

 

  1. Burza myśli– jak to działa? Wywierasz ogromną presję na umysł, by generował niesamowite pomysły. Jak to zrobić? – myśl na papierze! Kiedy w Twojej głowie pojawi się jakiś pomysł, zapisz go! Zapisz także na górze strony w formie nagłówka cel jaki chcesz osiągnąć (precyzyjnie sformułowany) i poniżej w punktach wymyśl i zapisz 20 pomysłów na jego osiągnięcie! Nie mniej! Możesz więcej, ale nie mniej! Gwarantuję Ci, że dzięki tej technice wymyślisz niesamowite rozwiązania, które doprowadzą Cię do sukcesu! Początkowo będzie to trudne, ale im bardziej skupisz się na wymyśleniu tych 20stu rozwiązań, im więcej wysiłku w to włożysz, tym lepsze pomysły przyjdą Ci do głowy. Bardzo często zdarza się, że właśnie ostatnia odpowiedź jest tą, która wszystko zmienia, tą która decyduje o Twoim sukcesie.
  2. Metoda systematyczna – systematycznie analizuj problem i poszukuj rozwiązania. Jeśli jakiś problem do Ciebie powraca, to znaczy, że jeszcze go nie rozwiązałeś. Musisz wyjść z założenia, że każdy problem zawiera już w sobie pozytywne rozwiązanie, Ty masz tylko je znaleźć. Opisz sytuację pozytywnymi słowami – np. nie mamy problemu, to nasze wyzwanie/szansa. W każdej szansie znajduje się korzyść.
  3. Poprawna diagnozato połowa sukcesu. Zastanów się jak doszło do sytuacji, w której się znajdujesz – jak, kto ją spowodował, co ją spowodowało, dlaczego, kiedy, gdzie. Jeśli nie zdiagnozujesz sytuacji dość dobrze, to nie podejmiesz wystarczająco dobrej decyzji. Zacznij więc od dobrego przygotowania się do działania. Poświęć czas na zdefiniowanie tego co się dzieje.
  4. Stwórz definicję sytuacji, z którą wszyscy się zgodzą(np. „nie sprzedajemy wystarczająco dużo”, „nasi klienci kupują zbyt wiele od konkurencji”) – im więcej ich znajdziesz tym lepiej będziesz działać. Znajdź wszystkie powody które ją spowodowały – określ przyczyny zanim zaczniesz pracować nad rozwiązaniem. Sporządź listę wszystkich możliwych przyczyn i wszystkich możliwych rozwiązań. Jakość Twoich decyzji jest proporcjonalna do ilości proponowanych rozwiązań. Pytaj o wszystkie możliwe rozwiązania – nie zadowalaj się tymi oczywistymi. Im więcej znajdziesz różnych rozwiązań, tym większa szansa na znalezienie najlepszego.
  5. Zastanów się  – co jeszcze możesz zrobić, a co jeśli nic nie zrobisz – co się stanie – czasami myślenie w drugą stronę jest lepsze niż standardowe, otwierasz się na nowe możliwości. 
  6. Burza mózgów– metoda pracy grupowej i poszukiwania najlepszych rozwiązań.

Potrzebne jest bardzo precyzyjne pytanie:

  1. Jak zwiększyć sprzedaż o 10% w stosunku do roku ubiegłego?

Nie zadawaj zbyt ogólnych pytań – Jak zwiększyć sprzedaż? – ponieważ proponowane rozwiązania także będą ogólne.

Trzymaj się sprawdzonych wytycznych:

  • Od 4 do 7 osób
  • Od 15 – 45 min.
  • Zacznij i skończ dokładnie w przewidzianym czasie
  • Celem jest uzyskanie jak największej ilości pomysłów w danym czasie
  • Nie oceniaj pomysłów od razu – tylko je zapisuj
  • Jeśli zaczniesz oceniać, ograniczysz kreatywność
  • Wyznacz osobę, która będzie zapisywać zadania
  • lider (nie szef) ma stymulować kreatywność, zachęcać ludzi do wymyślania kolejnych pomysłów

 

  • PODEJMIJ decyzję od razu. Problem polega na tym, że wiele osób podjęło się przygotowań do podjęcia decyzji – analizy problemu, myślenia kreatywnego, po czym zatrzymało się na podjęciu decyzji – „zastanowię się jeszcze nad tym” – brzmi znajomo?

Dowolna decyzja jest lepsza niż jej brak.

  • Przekaż odpowiedzialność – kto, co będzie robić, jak i do kiedy – musisz wdrożyć jak najszybciej działania, na które się zdecydowałeś. Wyznacz terminy realizacji, oczekiwane wyniki i miary. W innym wypadku, nawet najlepszy pomysł, może pozostać bez echa odpowiedzi. Co z tego, że wybrałeś rozwiązanie, jeśli nie wdrożyłeś działań koniecznych do jego realizacji. Musisz podzielić te działania na właściwe osoby wraz ze szczegółami takimi jak czas realizacji i efekty jakie chcesz osiągnąć oraz jak je zmierzysz.

Tylko 20% decyzji można odłożyć na później, ale musisz wyznaczyć deadline (np. do czwartku do południa – bardzo konkretny termin do kiedy zobowiązujesz się podjąć decyzję).

Pamiętaj – działanie owocuje informacjami zwrotnymi i jest podstawą sukcesu, a niezdecydowanie prowadzi do porażki.

 

Podsumowanie:

 

Decyzje staraj się podejmować szybko, nie odwlekaj ich – każda decyzja jest lepsza od żadnej.

Działaj i wprowadzaj poprawki jeśli decyzja nie jest dobra. Stwórz sobie warunki do sukcesu.

Bądź gotowy do podejmowania decyzji.

Pamiętaj, że ludzie sukcesu nie zawsze podejmują słuszne decyzje.

Ci, którzy szybko awansują są gotowi na szybkie podejmowanie decyzji i działań, nie boją się porażki i krytyki.

Ludzie sukcesu działają i sprawiają, że ich decyzja okazuje się słuszna. Uczą się, zbierają informacje, pracują nad zadaniami, zachowują się tak jakby porażka była niemożliwa.

Działaj odważnie, analizuj problemy, podejmuj decyzje i działania.

Umiejętność kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji decyduje o Twoim sukcesie. Wykorzystaj tą wiedzę, stosuj powyższe techniki, a będziesz zdziwiony jak szybko firma doceni Twoją pracę.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Wózek sklepowy
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakypy
0