Untitled design-11

Jak poprawić swoją samoocenę?

Czy wiesz dlaczego nie robisz tego czego pragniesz? Dlaczego porównujesz się z innymi i podcinasz sobie skrzydła? Dlaczego ciągle wspominasz swoje porażki? Dlaczego mówisz rzeczy, które ranią Ciebie lub innych? Dlaczego zamiast żyć, analizujesz?

 

Przyda Ci się wiedza z zakresu budowania poczucia własnej wartości.

 

Pozwoli Ci odważyć się być sobą i docenić swoją wartość! 

 

Nie oczekuj jednak, że po przeczytaniu tego tekstu poczujesz w sobie ogromną zmianę.

Zadzieje się tak dopiero wtedy, kiedy wykonasz odpowiednią pracę nad sobą, kiedy wcielisz w życie to, co zaraz przeczytasz.


Niech to będzie dla Ciebie przewodnik, jak czuć się wystarczająco dobrym i sięgać po swoje marzenia!

 

Nathaniel Branden w swojej książce “6 filarów poczucia własnej wartości”, omawia obszary, na które powinniśmy zwrócić uwagę, jeśli chcemy zmienić swoją samoocenę.

 

Poniżej opiszę krótko każdy z tych obszarów, a Ty zastanów się jak oceniasz je u siebie w skali 1-10, na dzień dzisiejszy, gdzie 1 to fatalnie, a 10 to super.

 

 

1.Praktyka świadomego życia

 

 

W skrócie – wiesz i działasz.

Co to znaczy?

Wiesz co jest dla Ciebie dobre i podejmujesz działania zgodnie z tą wiedzą. Nie ignorujesz jej.

Przykład:

Palenie mi szkodzi – wiem o tym. Nic z tym nie robię, palę dalej. – to nie jest świadome życie.

Palenie mi szkodzi – wiem o tym. Decyduję, że zrobię wszystko co w mojej mocy, by z tym skończyć. Podejmuje wysiłki. Działam. – to jest świadome życie

 

Nie jestem zadowolony z jakości mojego związku. Wkurzam się, narzekam, nic z tym nie robię, powielam schematy, które prowadzą do ciągłych kłótni – nie żyję świadomie.

Nie jestem zadowolony z jakości mojego związku. Poszerzam swoją wiedzę o to jak budować dobre relacje z drugim człowiekiem, zastanawiam się co ja mogę poprawić, żeby żyło nam się lepiej, nie ignoruję swojej roli w tym związku, nie wytykam błędów drugiej osobie, dbam o swoją działkę i tym samym aktywnie wpływam na zmianę drugiej osoby. Najpierw przyglądam się sobie, dopiero później analizuję wpływ drugiej osoby. 

Czy robię wszystko co w mojej mocy, żeby ten związek rozkwitał, czy tylko czekam aż druga osoba zrobi to za mnie? Czy żyję świadomie w relacjach?

 

Na ile oceniasz, że żyjesz świadomie w skali 1 – 10?

 

 

2.Samoakceptacja

 

 

Mam prawo do wachlarza różnych emocji, myśli i pragnień. Jestem jaki jestem i akceptuję to. Fajnie jest być mną. Lubię siebie. Kocham siebie. Doceniam siebie.

Wiem, że mam wady i zalety. Znam je! 

Wiem, że nie mogę być doskonały, nikt nie jest. Cieszę się, że jestem jaki jestem. Mam świetne i wystarczające zasoby, do tego by wziąć odpowiedzialność za swoje życie, za swoje szczęście!

Urodziłem się cudem, diamentem, pamiętam o tym, dbam o siebie, o swoje potrzeby, o swoje samopoczucie. Wiem, że różne rzeczy słyszałem na mój temat w ciągu mojego dzieciństwa i okresu dorastania. Teraz jestem dorosły i już czas coś z tym zrobić. Przypomnę sobie jakim jestem cudem! Wiem, że świat jaki widzę jest wynikiem tego co myślę o sobie i innych. Akceptuję to i pracuję nad swoimi nawykami myślowymi, wiem że mogę je zmieniać.

 

Jeśli nie chce mi się ćwiczyć, choć chcę to robić, bo wiem, że to dla mnie dobre i ważne, to przyznaję się przed sobą do tego, akceptuję to. Nie udaję, nie oszukuję siebie. Paradoksalnie, ta akceptacja tego że Ci się nie chce, powoduje, że masz dużo większą chęć do działania i możesz lepiej kontrolować własne wysiłki.

 

Jeżeli zrobiłeś coś, z czego nie jesteś dumny, akceptujesz to, żeby pójść dalej. To nie znaczy, że się usprawiedliwiasz. Akceptacja to wyciągnięcie lekcji, wniosków, próba zrozumienia samego siebie, to oderwanie się od nienawistnych myśli do siebie. Akceptacja przeszłości to jej neutralizacja, a nie wymazywanie.

 

Na ile oceniasz, że akceptujesz siebie w skali 1-10?

 

 

3.Odpowiedzialność za siebie

 

 

Bierzesz odpowiedzialność za siebie i swoje życie. Za swoje szczęście, swoją karierę, rodzinę, za to jakimi ludźmi się otaczasz, jak żyjesz.

Dopiero gdy uświadomisz sobie, że sam jesteś odpowiedzialny za to jak się czujesz i jak wygląda Twoje życie, wszystko się zmieni. Ta świadomość da Ci moc, da Ci wewnętrzną motywację, by działać, by dbać o siebie i swoich bliskich.

 

Nikt inny nie jest odpowiedzialny za Twoje szczęście. Nie oczekuj od innych, że Ci go zapewnią.

Druga osoba może Ci pokazać, podpowiedzieć, jak być szczęśliwym, ale to Ty sam dbasz o swoje szczęście, o to jak się czujesz, jakie wybory podejmujesz, jak działasz.

 

Ty odpowiadasz za to czym się karmisz, co wzmacniasz. Jakie nawyki myślowe w sobie pielęgnujesz, jak traktujesz samego siebie – jak najlepszego przyjaciela czy jak wroga?

 

Krytykujesz się czy wspierasz?

Mówisz o sobie dobrze, czy ciągle obrażasz samego siebie?

 

Jesteś jedyną osobą, z którą spędzisz całe swoje życie. Lubisz własne towarzystwo czy może masz dość samego siebie?

 

Jak oceniasz branie odpowiedzialności za siebie i swoje życie w skali 1 – 10?

 

 

4.Asertywność

 

Współpracujesz z innymi i nie rezygnujesz ze swoich standardów, przekonań, szanujesz własne pragnienia, potrzeby i wyrażasz to w mądry sposób, bez agresji, wymuszeń, presji na innych.

 

Asertywność to bycie sobą, to odwaga do prezentowania swoich poglądów, wyrażania siebie, bez obawy o to, że nie zostaniesz zaakceptowany przez innych. Akceptacja innych nie poprawi Twojej samooceny. 

 

Jak oceniasz swoją asertywność w skali 1 – 10?

 

 

5.Życie celowe

 

 

Masz cel? Masz konkretny cel i wiesz po czym poznasz, że zostanie on osiągnięty?

 

Życie celowe to budowanie wewnętrznego kapitału, to rozwijanie swojego potencjału, poprzez wyznaczanie sobie ambitnych celów, w zgodzie ze sobą, swoimi wewnętrznymi pragnieniami i dążenie do nich. To podejmowanie działań, uczenie się, wyciąganie lekcji, to docenianie siebie za małe i duże sukcesy. Nie chodzi tu tylko o to, by mieć cel i obowiązkowo go osiągnąć. Chodzi o proaktywność, o sprawczość, o działanie, o rozwijanie siebie, o poznawanie siebie, swoich możliwości, ograniczeń, wychodzenie ze strefy komfortu, o odwagę.

 

Jak oceniasz swoje życie pod kątem wyznaczania sobie celów i dążenia do nich w skali 1 – 10?

 

 

6.Prawość

 

 

Jakie są Twoje wartości?

Wymienisz mi je teraz? 

Co jest dla Ciebie ważne? Jakie są Twoje priorytety?

Życie prawe to życie w zgodzie ze swoimi wartościami, to szacunek do siebie, który rośnie, kiedy podejmujesz wybory w zgodzie ze swoimi wartościami.

 

Jak oceniasz swój poziom prawości w skali 1 – 10?

 

Podsumowując to wszystko co przeczytałeś, w budowaniu poczucia własnej wartości chodzi o to, by podejmować dobre dla Ciebie wybory i działać z odwagą, pomimo strachu, pomimo niewygody, obaw, niepewności.

 

A teraz sprawdź swoje oceny – obszary, które dostały od Ciebie najniższą notę, to obszary do pracy w pierwszej kolejności.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak zbudować poczucie własnej wartości, poznać ćwiczenia i metody, które pomogą Ci docenić swoją wartość i odważyć się być sobą, zapraszam Cię do dołączenia do mojej grupy online, gdzie prowadzę warsztaty rozwojowe, a w czerwcu i lipcu zajmiemy się budową wysokiej, zdrowej samooceny.

 

Więcej dowiesz się tutaj:

Warsztat online – Jak zbudować poczucie własnej wartości?

udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email