Decorate with Plants Collage Blog Graphic

Jak zbudować efektywny zespół?

Przychodzisz do pracy. Nie zdążyłeś jeszcze włączyć komputera, a w drzwiach Twojego biura staje Twój szef i pyta zdenerwowanym tonem dlaczego nie przesłałeś jeszcze raportu zadanego tydzień temu. Termin minął wczoraj!

Patrzysz na niego zdziwiony i nie wiesz co powiedzieć. W głowie tysiąc myśli, tysiąc spraw. Przecież nie wysłałeś tego raportu, bo po prostu nie zdążyłeś! Nie zdążyłeś z natłoku zadań, jakie na Ciebie spadły – od szefa, od zespołu, od klienta… Dajesz z siebie 100%, a w jednej chwili okazuje się, że nawet to za mało…

I nie mówisz nic, przepraszasz i tłumaczysz, że wyślesz raport do 12:00. Wiesz, że tłumaczenie nic nie da, bo szef po prostu… nie zrozumie Cię…

Czy powyższa scenka coś Ci przypomina? Czy miewasz, obserwujesz, podobne sytuacje?

Brak empatii w zarządzaniu zespołem.

Do czego może doprowadzić zarządzanie zespołem przez managera z brakiem empatii?

  • zła atmosfera w pracy
  • ciągłe napięcie, stres
  • choroby wywołane stresem
  • niechęć do pracy (nawet jeśli pracownik w początkowej fazie kariery był pełen zapału i energii do pracy)
  • brak motywacji
  • chęć zmiany pracy, narzekanie na pracę
  • brak zaangażowania, spadek efektywności zespołu i poszczególnych pracowników

 

Autorytarny model przywództwa, w którym pracownik ślepo wypełnia nawet najbardziej absurdalne zarządzenia szefa staje się nieaktualny.

 

Dziś liczy się umiejętność budowania relacji.

Dobry lider to osoba empatyczna!

Współcześni, świadomi swojej wartości pracownicy nie będą szanowali szefa, który krzyczy, jest niezwykle wymagający i traktuje swoich podwładnych jak niewolników.

Jeśli chcesz zbudować zgrany, zaangażowany w pracę zespół, a przede wszystkim – efektywny – poznaj go, rozmawiaj z nim, staraj się go zrozumieć. Czy wiesz co jest ważne dla Twoich pracowników? Co ich motywuje? Jaki feedback preferują? Czy wiesz za co cenią pracę w Twoim zespole?

Czy jeszcze ją cenią?…

Szef zwykle dąży do wykorzystania w maksymalny sposób czasu pracownika, dodając mu coraz więcej zadań. W efekcie, zabieg ten może spowodować, że pracownik (ambitny, taki który do tej pory osiągał bardzo dobre wyniki, na którym można było polegać, który nie bał się dodatkowych zadań) chcąc wykonać wszystkie nałożone przez szefa zadania, by nie stracić w jego i swoich oczach z wartości – szybko się wypali. Zbyt duża ilość zadań może spowodować wzmożony stres, przemęczenie, brak zadowolenia z efektów swojej pracy, brak motywacji i zagubienie. Ambitny pracownik może nie przyznać się szefowi, że ma zbyt dużo zadań. Może pomyśleć, że to jego wina złej organizacji pracy lub, że szef odbierze to jako spadek zaangażowania w pracę.

Jeżeli zaobserwujesz takie zachowanie u swojego podwładnego, nie osądzaj go zbyt wcześnie. Porozmawiaj z nim, dowiedz się co spowodowało jego słabnący entuzjazm, co możesz dla niego zrobić, by pomóc mu wrócić do poprzedniej formy.

NIE OCENIAJ – DOCENIAJ

 

Nowy styl zarządzania

„Tzw. pokolenie Y, czyli ludzie urodzeni w latach od 1980-83 aż do 2000, czyli ok 7,5 mln Polaków, nie jest przyzwyczajone do hierarchii pionowej i tego, że ktoś zarządza nimi kierowniczo, mówiąc im co mają robić. Lepiej odnajdują się w hierarchii poziomej, zbudowanej na zasadzie: „wszyscy jesteśmy sobie równi, tylko ty się zajmujesz innymi rzeczami niż ja”. Powoduje to totalne zmiany w kontekście zarządzania. Osoby, które nie są empatyczne na pewno liderami w przyszłości nie zostaną.” (Mateusz Grzesiak)

Dobry lider to osoba, która dba o dobrą atmosferę w pracy. Dobry lider nie pozwoli, by nowa osoba, która wnosi zamęt do zespołu, powoduje konflikty i wewnętrzny chaos, spadek efektywności – by taka osoba tworzyła zespół budowany od miesięcy bądź lat. Budowanie zespołu to proces ciągły. Jeżeli odnosisz sukces na tym polu, nie wolno Ci spocząć na laurach. Stale wspieraj swój zespół, motywuj go, wyznaczaj mu cele. Dobry manager to osoba, która wnosi wartość dodaną do zespołu, wykorzystuje jego potencjał.

Dobry manager docenia wartość swoich pracowników, odnosi się do nich z szacunkiem. W innym wypadku, zespół może odwrócić się od szefa. Niechęć do niego, brak szacunku, żarty na jego temat są tylko skutkiem ubocznym złego zarządzania zespołem.

Empatia powoduje, że pracownik jest traktowany partnersko. Zanim się go oceni, najpierw się z nim rozmawia o danej sytuacji/zachowaniu i pobudkach jakie nim kierowały. W dzisiejszych czasach, znajomość podstaw z zakresu psychologii jest niezbędna, by być szanowanym liderem w zespole.

 

A jeżeli interesuje Cię jak możesz wykorzystać psychologię pozytywną w Twojej firmie, w Twoim zespole, do budowania zaangażowania i zwiększenia efektywności pracowników, to skontaktuj się ze mną i zapytaj o dostępne warsztaty/szkolenia.

udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email